Tekstgrootte
Binnen onze school houden we rekening met de individuele verschillen tussen leerlingen. We streven ernaar dat ieder kind wordt uitgedaagd op een passend niveau: niet onder, maar ook niet boven zijn of haar kunnen. Kinderen die dat nodig hebben, proberen we zoveel mogelijk extra aandacht te geven. Daarbij krijgen zowel leerlingen met een leerachterstand als leerlingen die voorlopen, zoveel mogelijk de begeleiding die zij nodig hebben.
Onze leerkrachten kijken breed naar de ontwikkeling van een kind. Dat betekent dat de resultaten gevolgd worden, maar dat ook gekeken wordt hoe een kind 'werkt', en hoe het zich gedraagt in de groep. Als een bepaald (afwijkend) patroon zich voordoet, dan kan dat een reden zijn om met het kind en de ouders in gesprek te gaan. Eventueel kan vervolgens besloten worden om een leerling extra begeleiding te geven.
Binnen onze school is de groepsleerkracht het eerste aanspreekpunt als het gaat om extra ondersteuning van leerlingen; onze leerkrachten stemmen het onderwijs af op de verschillen in ontwikkeling tussen leerlingen. Voor kinderen die dat nodig hebben is er extra ondersteuning door onderwijsassistenten beschikbaar. Als het nodig is hebben wij daarnaast de mogelijkheid om met professionals van buiten de school te werken.
De intern begeleiders ondersteunen de leerkrachten bij het vinden van de juiste aanpak voor een kind. Lees hierover ook ons Schoolondersteuningsplan
"Wij geloven dat een kind pas echt lekker in zijn of haar vel zit als het op drie gebieden in balans is: in het hoofd (kennis), in het hart (emotie) en met de handen (expressie). Het is onze taak om leerlingen op al deze gebieden tot hun recht te laten komen en zich gelukkig te laten voelen."
Sommige kinderen leren sneller, denken complexer of hebben een bredere interesse dan hun leeftijdsgenoten. Voor hen biedt het reguliere lesaanbod soms te weinig uitdaging. Ons doel is om deze leerlingen te helpen tot bloei te komen.
We signaleren (hoog)begaafdheid zo vroeg mogelijk, omdat we dan tijdig de juiste ondersteuning kunnen bieden. We werken daarbij nauw samen met ouders, leerkrachten en, als dat nodig is, externe deskundigen. Door observaties, gesprekken en toetsresultaten krijgen we een compleet beeld van het kind. De intern begeleider en de coördinator begaafdheid ondersteunen de leerkrachten en houden in de gaten dat de begeleiding over de leerjaren heen consistent is.
Afhankelijk van de behoefte van een leerling passen we het onderwijsaanbod aan. Soms betekent dit dat de reguliere leerstof wordt ingekort of versneld, zodat er tijd vrij komt voor verdiepende of verrijkende opdrachten. Andere leerlingen krijgen uitdagende projecten waarbij creativiteit, kritisch denken en samenwerken centraal staan. Bij leerlingen die structureel voorlopen, kan vervroegde doorstroming naar een hogere groep een optie zijn.
U kunt het Beleidsplan (hoog)begaafde/hoog intelligente leerlingen hier downloaden
Wilt u meer informatie over de ondersteuning die op onze school gegeven wordt? Bekijk dan brochure schoolondersteuningsplan. Deze is hier als pdf te downloaden.