Tekstgrootte
De Muze is een openbare school, dit betekent dat wij geen onderscheid maken tussen godsdienst of levensovertuiging, alle kinderen zijn bij ons welkom.
"We zien goede en creatieve lesmethodes, prachtdocenten en letterlijk en figuurlijk genoeg ruimte om samen met andere kinderen werelden te bouwen en in te spelen."
De Muze biedt eigentijds en kindgericht onderwijs waarbij verschillende elementen uit onderwijstypen zoals het Jenaplan- Montessori- en Daltononderwijs gecombineerd worden. De mogelijkheden die een kind heeft zijn daarbij telkens het uitgangspunt; elke leerling ontwikkelt zich op zijn of haar eigen, unieke manier. Tegelijkertijd wordt niet vergeten dat een leerling deel uitmaakt van de groep; de omgang met de omgeving speelt op De Muze een belangrijke rol.
• In het dagelijks onderwijs wordt naast de leervakken veel aandacht besteed aan wereldoriëntatie, expressie en kunstzinnige vorming.
• In het kringgesprek leren kinderen zichzelf in de groep te uiten.
• In de thema’s, die elk jaar een aantal keren worden georganiseerd en waarin telkens een apart onderwerp door de hele school wordt uitgediept, komen leren, expressie en creativiteit samen.
• In weeksluitingen laten de groepen aan elkaar zien wat zij in de afgelopen periode hebben gemaakt of ingestudeerd.
"Belangrijk is dat álle behaalde resultaten worden gewaardeerd, niet slechts de resultaten van taal en rekenen. Elk kind krijgt waar mogelijk een ‘podium.'"
De basisgroep is de veilige thuisgroep, waar kinderen de schooldag doorlopen. Hier wordt de dag begonnen met de inloop, en in deze groep worden de pauzes gehouden en wordt de dag afgesloten. De basisgroep heeft een vaste meester of juf. Voor de kinderen van groep 1-2 is de basisgroep de vaste groep.
Naast de basisgroep kunnen de kinderen actief zijn op het leerplein. Het leerplein biedt werkplekken voor individueel werk, voor duo’s of groepjes. Er is een leeshoek, een opzoekhoek en er is een stilteplek. Het leerplein is een afwisselende, stimulerende omgeving waar veel te beleven is en waar kinderen keuzes kunnen maken. De activiteiten op het leerplein zijn uitdagend, gevarieerd en betekenisvol.
Op de Muze wordt vijf keer per jaar een wereldlijk thema geïntroduceerd waaraan in de klassen samen gewerkt wordt. Samenwerkend leren heeft dan ook een structurele plek in het onderwijs dat op De Muze gegeven wordt.
Voor de kinderen van de onderbouw staat beweging elke ochtend en middag op het programma. Er wordt zo veel mogelijk buiten gespeeld en op de dinsdag en donderdag hebben de groepen 1 en 2 gymles in de speelzaal (het Beweegterrein). De groepen 3 t/m 8 hebben twee keer per week gymles in sporthal De Ark. Bij toerbeurt worden deze lessen gegeven door een vakdocent bewegingsonderwijs.
Belangrijk is dat kinderen zich veilig voelen, zowel bij de leerkrachten als bij de andere kinderen van de school. Om dit mogelijk te maken hebben wij een actief veiligheidsbeleid waarbij duidelijke regels gesteld worden als het gaat om het gedrag op school. Wij reageren zeer alert op pesten en nemen vragen en problemen van ouders zeer serieus. Het is belangrijk dat elk kind weet dat pesten niet kan en dat de school direct in actie komt als pesten toch voorkomt.
De Muze maakt bij tegengaan van pestgedrag gebruik van het KiVa-programma. Op de KiVa website wordt deze aanpak als volgt toegelicht:
‘Met KiVa worden de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd. Zo verbeteren de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school. Groepsproblemen, zoals pesten, worden met KiVa effectief voorkomen. Het programma zet inhoudelijk in op preventie maar bevat ook curatieve onderdelen waarmee problemen worden opgelost.’
Klik hier voor meer informatie over het KiVa-programma.